eerste week - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dagmar Rozier - WaarBenJij.nu eerste week - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dagmar Rozier - WaarBenJij.nu

eerste week

Door: rozi

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

16 Juli 2010 | Thailand, Bangkok

Zo, daar was ik weer, terug in de "bewoonde wereld". Het Jungle Raft verblijf was wel even een overgang na de betonnen jungle van Bangkok. Het bezoek aan het museum en de begraafplaats ter nagedachtenis aan de slachtoffers die vielen tijdens de aanleg van de Burma spoorlijn was indrukwekkend. Als je het klimaat voelt en o.a. de tekeningen gemaakt door de Prisoners of War ziet dan is het haast niet denkbaar dat de POWs zulke onmenselijke prestaties geleverd kunnen hebben. In de groep zijn twee mensen die een familielid op de begraafplaats hebben liggen. Het stukje met de oude boemeltrein over deel van het traject van de Burma spoorlijn over de River Kwai was daarentegen dolkomisch omdat er in een keer een hele flinke bui viel. Iedereen dus proberen om zo snel mogelijk de ramen dicht te krijgen, maar dat was nog niet makkelijk. Wie niet snel genoeg was kreeg werkelijk een hele douche over zich heen. De school was net uit en een aantal schoolkinderen zat met precies hetzelfde probleem, het zal dus wel vaker gebeuren...
Het stuk met de boot naar de Jungle rafts was dus helaas ook in de regen, maar toch lekker uitwaaien. Het is met temperaturen van 35 graden heerlijk toeven op en aan het water. Na aankomst in het hotel gelijk in de rivier gesprongen met een zwemvest aan en je gewoon lekker op de stroom mee laten drijven, alleen wel op tijd het laatste trapje vast pakken, want anders was je zo te ver. De rivier is nu nog betrekkelijk rusitig aan het begin van het regenseizoen (ongeveer 2 meter diep), op zijn hoogtepunt kan hij wel meer dan 10 meter diep worden. 's Avonds gingen alle kerosine lampjes voor de deur aan en kon je lekker in je hangmat naar alle jungle geluiden en het kabbelen van het water luisteren.De volgende morgen hadden we helemaal geen wekker nodig, want we werden wakker van het getrompetter van een olifant die iedere ochtend daar zijn bad kreeg van zijn verzorger. Dag twee op de jungle raft was een sportieve, eerst een uur en een kwartier stroomafwaarts kayakken en genieten van de natuur en daarna door de omgeving mountainbiken. We komen langs allerlei velden waar van annanas tot cassave en tapioca verbouwd wordt. Tevens gaan we bij de eigenaars van een aantal olifanten langs waar ik samen met een paar anderen een olifantje van 7 jaar voer. Aansluitend een verfrissende duik in het zwembad en lunch in het Resort Hotel wat dezelfde eigenaar blijkt te hebben als de jungle rafts. Slim concept. De rest van de dag lekker op de Jungle Rafts doorgebracht. De reis gaat verder naar Ayutthaya, de vroegere hoofdstad van Thailand. Hier bezoeken we aan aantal oude tempels (Wats). Het complex van de oude hoofdstad werd eind 18e eeuw verwoest door de Birmezen en is pas vanaf 1930 herontdekt en gerestaureerd. Nu zitten we een avond in Phitsanulok (of zoiets). Net terug van een tocht op een samlor (fietstaxi). We beginnen met amuses. Ik heb het bij een bamboeworm en een larve gehouden, echt smakelijk vond ik het niet. Maar goed, je moet alles een keer geprobeerd hebben. De tweede stop was beter, de morning glory show. De vuurbal die onstaat wanneer de kok de waterkers in de hete wok gooit is echt hoog, maar allemaal in een oogwenk gebeurd. Vervolgens wordt de maaltijd door de lucht gegooid, opgevangen door iemand die op een verhoging staat en twee mensen uit de groep mogen ook een poging wagen om het goedje op te vangen en dit lukt! Morgen opnieuw een reisdag waarin we een stop maken om een ander tempelcomplex te bezichtingen, dit is in een nationaal park en om alles goed te kunnen zien doen we dit op de fiets. We komen nu behoorlijk noordelijk en zullen uiteindelijk bij een aantal bergstammen op bezoek gaan.

• 16 Juli 2010 - 16:37

Dagmar Rozier:

Om even een antwoord te geven op de vraag of de groep een beetje aardig is, ja dat gaat best wel goed. Niet allemaal mijn types maar wel gezellig. Beetje jammer van het reisschema alleen, om 5.30 uur of 6.00 uur opstaan valt nog niet mee! Voordeel is wel dat je dan het heetste moment weet te vermijden met de activiteiten. Noorwegen hoor ik allemaal positieve verhalen over, dus weer een land om toe te voegen aan mijn verlanglijstje ;0)

• 18 Juli 2010 - 14:30

Dominique:

hoi dagmar, klinkt leuk zijn bij Wilma geweest en Anna is prachtig. Verder ben ik deze week niet echt lekker geweest, maar a.s week gaan we waarschijnlijk naar Haaksbergen kijken of de bomen bij jou er nog staan, want er is noodweer geweest, groetjes Dominique

• 19 Juli 2010 - 06:35

Rina:

Respect! :-) Wormen, larven.... heb ik toch liever de hollandse kost. De rest klinkt allemaal lekker avontuurlijk, sportief en leuk. Op jouw lijf geschreven dus. Geniet ervan, 'go with the flow' letterlijk en figuurlijk.

Caroline:

Wat een avonturen! En bovendien heel sportief. De eetparijen doen me een beetje vreemd aan, ik blijf maar bij de Franse keuken!Het is hier net zo warm als in Thailand, alleen hebben wij geen rivieren om in te zwemmen!

• 20 Juli 2010 - 12:57

Caroline:

Wat een avonturen. De eetgewoontes zijn wat vreemd,ik laat de insekten maar voorbij gaan! Nog veel fijne dagen. bisous Caroline

• 20 Juli 2010 - 13:17

Caroline:

Ik heb duidelijk weer iets niet goed gedaan. Nu weet je in ieder geval zeker dat ik gereageerd heb!

• 21 Juli 2010 - 06:31

Mirjam:

Wat een geweldig avontuurlijke vakantie zeg. Leuk om op deze manier lekker mee te genieten van je avonturen. Ben benieuwd naar alle foto's straks.
    Groetjes
    Mirjam

• 21 Juli 2010 - 13:24

Han Rozier:

Al die exotische dingen eten lijkt mij spannend,maar lekker is anders.Thuis kun je uitrusten van al die ervaringen en genieten van de Hollandse kost. Bij Wilma en Martin was het afgelopen zondag gezellig druk. Patricia, Brian en dochter Anna waren er ook. Leuk hen allemaal weer eens te zien. Sandra vertelde dat ze zwanger is en dat de nieuwe baby februari 2011 verwacht wordt. Blijf genieten en tot ziens. Han