Deel twee - Reisverslag uit Borne, Nederland van Dagmar Rozier - WaarBenJij.nu Deel twee - Reisverslag uit Borne, Nederland van Dagmar Rozier - WaarBenJij.nu

Deel twee

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

01 Augustus 2012 | Nederland, Borne

Vandaag weer vroeg uit de veren om naar Batu te reizen met de trein. Het laatste deel weer per bus door een prachtig berglandschap met rijstterrassen. Vanacht staan we om 1.00 u op om de zonsopgang bij de Bromo vulkaan te kunnen zien. Het is hier in de bergen gewoon fris. Bovenop de vulkaan kan het rond de zes graden zijn. We hopen op helder weer, maar nu ziet het er erg bewolkt uit. Voor het Bromo avontuur eerst nog maar evenn een lekkere massage en dan nog een paar uurtjes slaap proberen te pakken.

Gisteren zaten we nog in Jogja waar we een tocht per Becak (fietstaxi) gemaakt hebben. Zo kregen we de kans om de wat rustigere woonwijken te zien en met als voordeel dat we zelf niet van de sokken gereden werden door het enorm drukke kamikaze verkeer. We hebben een twee-daags verblijf aan het strand achter de rug in Pandagarang. Hier konden we een fietstocht langs de lokale bevolking maken en zien hoe de vissers hier aan de kost komen. Zo zagen we hoe de vis gevangen, verkocht en gedroogd werd (wat een lucht). Het is hard werken voor een schijntje. Ook gezien hoe soja bewerkt wordt en uitgeprobeerd hoe je rijst moet dorsen en vervolgens helemaal wegzakken in de zompige ondergrond :) Daarna een jungletocht gemaakt, een wandeling door een natinaal park aan de kust. Hier een varaan, gibbon apen, herten, schorpioen, toekan en zeearend gezien. Het leuke was dat er ook verschillende grotten waren die we in konden. Niet iedereen kon de vleermuizen waarderen. Er was hier ook nog een oude oorlogsbunker, verscholoen tussen de enorme wortels van een boom. Aan het eind van de wandeling nog even gesnorkeld en wat mooi koraal gezien. Het viel nog niet mee in de sterke stroming. Daarna even bijgekomen en genoten van de zonsondergang. We werden met een prauw teruggevaren naar het hotel. Inmiddels ook de Borobodur bezocht en de Prambanan tempels. Moeilijk om te zeggen welke van de twee mooier is. Helaas hadden we bij de Borobodur weinig tijd. De afwisseling van cultuur en natuur is mooi en we hebben een gids die veel interessante informatie verstrekt en zijn verhalen opleukt met persoonlijke annekdotes. Gisteravond het (verkorte) Ramayana verhaal gezien, uitgebeeld in traditionele dans. Onze reisleider had geregeld dat we een blik achter de schermen bij de dansers konden werpen. Erg leuk. Een ander hoogtepunt was de Green Canyon waar we met bootjes door gevaren zijn en aan het eind een verfrissende duik konden nemen en nog verder de kloof in konden.

• 01 Augustus 2012 - 14:57

Han Rozier:

Je maakt weer een mooie reis door een prachtig land. Je ziet ongetwijfeld no dingen die uit de Hollandse tijd zijn overgebleven. De Nederlandse taal is bij sommigen nog steeds aanwezig. Lekker eten en veel genieten van alles. Het weer hier is warm en zonnig. Ik ga dus maar op het balkon onder mijn rode parasol zitten. Hartelijke groeten en tot ziens, Han

• 02 Augustus 2012 - 12:34

Rozi Waarbenjij.nu:

Philipe heeft als eerste zijn reaktie gegeven op zijn Nederlandse manier. Weet je dat we onze reis, enige jaren geleden weer helemaal opnieuw beleven,dankzij jouw verslagen!
    Merk je iets van de invloed van de islam, want dat is in de jaren wel veranderd?
    Blijfr genieten, je hebt het verdiend!
    Joyeux Anniversaire et bonne continuation!
    Bisous