Lakes, Mountains, Rainforests - Reisverslag uit Attwood, Australië van Dagmar Rozier - WaarBenJij.nu Lakes, Mountains, Rainforests - Reisverslag uit Attwood, Australië van Dagmar Rozier - WaarBenJij.nu

Lakes, Mountains, Rainforests

Door: Rozi

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

13 Februari 2014 | Australië, Attwood

Vandaag een verslag vanuit het Rainforest Retreat bij de Franz Joseph Glacier. Helaas doet het regenwoud zijn naam eer aan. Gisteren voor het eerst een dag slecht weer gehad, zwaar bewolkt en flinke buien. Vandaag ziet het er ook somber uit en duimen we dat onze helikoptervlucht naar de gletsjer door kan gaan. Dat zou dan mijn eerste helikoptervlucht worden.
Na de wat drogere omgeving van Christchurch en Lake Tekapo is het hier nu erg groen en weelderig. Onze reisdag gisteren heeft ons vanaf Lake Wanaka en Lake Waweia door de bergen langs verschillende prachtige plekken geleid, o.a. de Fantail Falls (genoemd naar een vogelsoort in NZ) en we zijn door Haast gereden, bekend van het bezoek van Floortje Dessing. Je moet hier niet al teveel haast hebben, want een keer knipperen met de ogen en je bent aldoor het plaatsje heen. We hebben hier de lokale specialiteit geproefd, whitebait patties. Een soort ommelet met kleine witte visjes erin verwerkt. Zoals een Nederlander die we in een van de B&Bs tegen het lijf liepen het verwoordde: "In Nieuw Zeeland wordt alles wat het land te bieden heeft en interessant zou kunnen zijn voor toeristen gebruikt om inkomsten te genereren." Dat heeft hier dan vooral betrekking op buitensporten/ natuur en producten van Merino wol en Possumhuiden. De Possums zijn hier een echte plaag en bedreigen de vogels.

De Lord of the Rings Tour die ik gedaan heb was leuk om te doen. We kregen veel annecdotes te horen over de acteurs en ook de verkleedpartij op het eind was grappig. Dagmar verkleed als Gimli de dwerg en als Hobbit.
De wandeling in de omgeving van Milford Sound, in het Fiordland NP, naar Key Summit was super mooi. Boven aangekomen werd de klim beloont met een prachtig uitzicht op de omliggende bergen en kwam je bij een heldere tarn (bergmeertje).
De overnight cruise op de Doubtful sound (zo genoemd door Cpt. Cook, omdat het hem zeer twijffelachtig leek of ze ooit nog uit de Fjord terug konden varen) was mooi, maar niet spectaculair. Dat kwam misschien omdat we stralend mooi en warm weer hadden, wat zeer uitzonderlijk is in dit gebied. Hierdoor ging er wel iets van de mystiek van de omgeving verloren. We hadden wel geluk voor wat betreft het spotten van dieren, we werden getrakteerd op een show van een hele groep bottlenose dolphins, we zagen de hele kleine blue penguins en zelfs de Fiordland Crested Penguin, die je eigenlijk bijna nooit tegenkomt. Degene die wij zagen zat op een eilandje om te "moulten" (soort vervellen). Tot slot nog een kolonie van Fur seals. Gezien het mooie weer in de Sound lekker een stuk door de Fiord gekayakt en gezwommen (een zeer verfrissende duik, kan ik wel zeggen).

In Wanaka, na de reisdag vanaf Manapouri/ Doubtful Sound, lekker uitgewaaid op een jet boat safari, een prachtige snelle tocht over de rivier met een uitstapje naar een eeuwenoud beech forest, waar verder nooit iemand komt. Hier kreeg je echt het Lord of the Rings Country gevoel. De gidsen hier hebben echt hart voor de natuur en zijn zeer goed geinformeerd. Zo vertelden ze over het ontstaan van het gebied en de invloed van de ijstijd, de first settlers en hoe de boerenbedrijven gerund worden in deze niets ontzienende natuur, waarin je van het ene extreem naar het andere gaat. We hadden goed zicht op een " hanging" gletsjer aan het begin van Mount Aspiring National Park, met een wand van 60 meter dik en verschillende watervallen die daar naar beneden donderen.
Op de terugweg was er tijd voor wat meer actie en deden we een aantal 360 graden turns, " just because we can", zei de gids.

Tot op heden bevalt Nieuw Zeeland mij prima. Verschillen met Australie zijn er genoeg, de winkels zijn gewoon open, zelfs zeven dagen per week. De waterdruk in de douche ligt een stuk hoger, maar ja, in Australie hadden we puur regenwater, dat is dan weer goed voor de huid :) en de afstanden zijn net iets minder groot. Ook al heb je hier ook maar een weg die naar je eindbestemming leidt.

• 13 Februari 2014 - 12:20

Hanneke Rozier:

hanneke.rozier@concepts.nl

• 13 Februari 2014 - 12:22

Paul En Willeke:

Ziet er goed uit Dagmar. Je maakt veel mee. Je moet wel veel namen van plaatsen onthouden als je zoveel reist.
    Veel plezier nog. Geniet ervan.

Paul en Willeke.

• 13 Februari 2014 - 12:24

Hanneke Rozier:

Wat een gedetailleerd verslag, een hoop beleefd. Hoop voor jullie dat de helicoptervlucht doorgang vindt.
    Koester jullie avonturen.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Liefs Hanneke

• 13 Februari 2014 - 17:00

Anne Gevers:

Goed dat het ook eens even regent. Dat geeft weer tijd voor andere dingen zoals dit mooie reisverslag.
    Jullie zijn al over de helft wat tijd betreft dus geniet er nog maar mooi van. Groetjes uit Haaksbergen --ook voor Barry van Henk en Anne